תרשמו תחזית: השינוי הכי גדול שעומד להתרחש בעולם השיווק לא יהיה הבינה המלאכותית. וכן, אני יודע. כולם מדברים על זה. רק שמה שאנשים לא קולטים הוא שה-AI הוא רק כלי. כלי שהוא כבר חלק מהמון דברים סביבנו. השינוי שעומד להגיע, קשור דווקא לדרך שבה מתייחסים אלינו באתרים.
במשך שנים, כמבקרים באתרים היינו רק עיניים שצופות בתוכן. אחר כך, מגיבים. בהמשך, כמשתמשים שלא משלמים התחלנו ליצור תוכן ברשתות החברתיות. ואז שוב חזרנו להגיב. בין אם בלייקים, שיתופים או תגובות שעשויות לכלול גיפים וסרטונים. רק שזה היה התפקיד שלנו כלקוחות חינמיים.
ללקוחות המשלמים היו קצת יותר יכולות. הם יכולים לפתוח בלוגים ואתרים משלהם. לקבל אפשרות לפרסם מול העיניים הצופות של הגולשים החינמיים. לדעת עליהם קצת יותר מידע. לשלוח מיילים לקבוצות גדולות של אנשים. וכמובן, לעשות כסף מכל הדבר הזה.
מה לא בסדר עם המודל הזה?
על פניו, זה לא מרגיש לא בסדר. "אנשים שלא משלמים, הם המוצר", אמר פעם טים קוק, מנכ"ל אפל. וקיבלנו את זה. לא שילמנו, מישהו יעשה עלינו כסף בצורה אחרת. הוא הרי צריך לשלם על השרתים, הכותבים והמתכנתים. ועד כאן הגיוני. אלא אם אנחנו בודקים איך הוא עושה עלינו כסף.
אני לא מדבר על הבלוגים הקטנים. אני מדבר על חברות הענק שמחזיקות אתרי חדשות ורשתות חברתיות. הן, אוספות עלינו טונה של מידע ומוכרות אותו. מאפשרות להשתמש בו כדי להשפיע עלינו. החל מפרסומות וכלה במהלכים שמשפיעים על תוצאות של בחירות.
והקטע המצחיק? כגולשים ה"חינמיים", אנחנו הסיבה שאותן חברות ענק הן חברות ענק. הכסף נעשה מתוך תמחור העיניים הצופות, האוזניים השומעות והאצבע המקליקה שלנו. לא רק זה. לפעמים, ה"חינמיים" הם יוצרי התוכן שבזכות הרייטינג שיצרו, ניתן למכור פרסומות למפרסמים.
וגם זה לא הכל: התוכן שהמשתמש החינמי יוצר, אולי בונה לו מוניטין. אולי נותן לו טפטוף הכנסה. רק שהתוכן שייך לרשת החברתית. והיא, בהינף אלגוריתם יכולה לגרום לו לא להיחשף. אולי למחוק אותו. אפילו לחסום את המשתמש בלי התראה. וכל זה… אחרי שהשתמשה בו כדי ליצור לעצמה הכנסה.
מה הולך להשתנות בתקופה הקרובה?
מה שהולך להשתנות בתקופה הקרובה הוא המודל. כשמישהו גולש בחינם באתר, הוא מתנדב ליצור כסף לעסק שרק מחפש איך להרוויח ממנו עוד כסף. בכל עמוד שהוא גולש, הוא נחשף לפרסומות. על חלקן הוא לוחץ. חלקן אפילו ביקשו כסף לצפייה בחלק מהתכנים. ועד עכשיו חברות, לא שילמו לגולש. רק עשו עליו כסף.
מה אם הייתי אומר לך שלא חייבים להתנדב לפרנס חברות גדולות? שאפשר ליהנות מאותם תכנים שאנחנו גם ככה נהנים מהם, בלי לשלם עליהם כלום (אפילו לא דמי הצטרפות או משהו) ולהרוויח כסף מזה? נשמע ממש מוזר, נכון? לעשות את אותם הדברים שאנחנו עושים גם ככה ולהרוויח כסף?
למודל הזה יש שם: חלוקת רווחים (Revenue share או RevShare בקצרה). לחלוק את ההכנסות עם הגולש. לאפשר לו להמשיך להשתמש באתר או בפלטפורמה ולחלוק אתו את הכסף שמרוויחים עליו. וכן, זה עדיין ממש משתלם להן. במיוחד אם שקוף לו לחלוטין כמה הרוויח מכל פעולה.
למה המודל של RevShare משתלם לחברות הגדולות?
זה נשמע קצת מוזר. לחלוק את הרווחים. ועוד עם גולשים שלא שילמו ולא עובדים באתר או במערכת שלו. רק שבינינו, לחברות יש המון מה להרוויח מהמודל הזה. קודם כל, משתמש שרוצה להרוויח צריך להשתמש בפלטפורמה של החברה. לקוחות חוזרים, שחוזרים הרבה, הם נכס עבור כל חברה.
לא רק שהם "עיניים" שרואות יותר פרסומות. הם גם קבועים וחוזרים. אוהבים את האתר יותר. מה שאומר שהם פתוחים יותר לקנות ממך, אם יש לך מוצר. דבר שני, אפשר לשלם להם ביותר מדרך אחת. זה לא חייב להיות במזומן. זה יכול להיות במטבע קריפטו. או קופונים לחנות אהובה.
אז, בעל החברה יכול ליצור שיתופי פעולה שהוא יכול להרוויח מהם כסף. הרי הוא עוזר לחברות ועסקים אחרים למכור. ובמקום לחשוב איך "למקסם" את ההוצאה מהגולש עצמו, הוא ממקסם את ההכנסה מזה שהגולש נהנה ומרוויח מהאתר שלו. וזה, כבר ווין ווין עצום.