אחד הדברים שהכי קשה לעשות בעסק הוא להתכונן לעתיד. הרי יש כל כך הרבה מהמציאות שצריך להתמודד אתו. ולרוב, יש הנחה רווחת שמכיוון שמשהו עובד, כדאי לא להתעסק אתו. להמשיך לעבוד באותה הצורה. רק שכל זה, היה נכון עד לפני שלוש שנים בערך.
בשורה לא נעימה למי שמנסה להדחיק
הנטייה האנושית היא לנסות לצלוח משבר ואז להדחיק אותו. כאילו קרה למישהו אחר. וזה לא רע. זה עוזר לנו לשרוד תקופות קשות. ליהנות מאלה שאחריהן. רק שמשהו השתבש. קורונה. משברים כלכליים. קריסה של בנקים. קריסות בעולם הקריפטו. משבר ההייטק. ועל כל אלה, צמיחת ה-AI.
על פניו, כולם מודעים לכל מה שקורה. זה הרי קורה לנו. בתקופת חיינו. עכשיו. חלק מזה עדיין מתרחש מול העיניים שלנו. רק שבכל רגע נתון, רובנו מתנהג כאילו שבכל רגע המצב של 2019 יחזור. נתלונן קצת ואחר כך הכל יתנהג כמו אז. הכל יהיה כרגיל וכל השווקים יתנהגו כמו שציפינו.
יש לי בשורה לא נעימה: זה לא. וזה לא שלא נוכל לצלוח את התקופה הנוכחית. פשוט המצב שהיה לא יחזור. כל הבלגן התחיל להניע תהליכים שכבר אי אפשר לעצור. והפאניקה? אולי במקום, רק שהיא לא תעזור לנו לעבור את המצב הקיים. אנחנו צריכים לפקוח את העיניים ולהגיב למה שקורה.
מה באמת קורה ואיך זה ישפיע על עולם השיווק?
קחו רגע את המצב ותסתכלו עליו אובייקטיבית. החדשות שמאחורי החדשות. החדשות רואות פיטורי הייטק, אני רואה אנשים איכותיים שיצאו לשוק, מלאים בכישורים ומסוגלים לפתוח חברות ועסקים. החדשות רואות AI שיחליף את כולנו, אני רואה שינוי באמצעי צריכת המידע שלנו.
החדשות רואות בנקים קורסים ואנשים בפאניקה, אני רואה פוטנציאל לשיתופי פעולה ועזרה הדדית של עסקים כדי ליצור פרנסה הדדית. החדשות רואות קריסה של מטבעות קריפטו ומפספסות את המהפכה שמאפשר הבלוקצ'יין.
מה יפה בכל העניין? כל השינויים הפוטנציאליים האלה, לא דורשים התערבות ממשלתית. הם דורשים את שינוי החשיבה שלנו. ואיך כל זה ישפיע על עולם השיווק? הנה כמה דוגמאות:
שינוי בתפישה השיווקית 1: ממנועי חיפוש לבינה מלאכותית
גוגל פיתחה את בארד. בינג כבר עובד עם צ'אט ג'יפיטי. כמו שזה נראה כרגע חיפוש של מילים בודדות, מתוך תקווה למצוא את העמוד הנכון באתר הנכון, הופך להיות עניין של העבר. אנחנו יכולים סוף סוף להסביר מה אנחנו מחפשים בדיוק ולקבל תשובה רלבנטית.
אז נכון, זה עוד לא עובד חלק. רק שהשעון כבר התחיל לרוץ. ולאט לאט, הבינה המלאכותית עוזרת לנו להסביר מה אנחנו מחפשים בדיוק בצורה שיחתית והיא נותנת לנו את התשובות. לפעמים גם עם רפרנס לאתר שממנו הביאה את המידע.
במילים אחרות, המרדף להופיע בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש הופך להיות בהדרגה לא רלבנטי. כבר אין משמעות למיקום שלנו. או למילות החיפוש ששילבנו בטקסט איקס פעמים. המשמעות היחידה היא לרלבנטיות לנושא. וככל שנהיה יותר רלבנטיים, נופיע יותר בצ'אט עם הבינה המלאכותית.
שינוי בתפישה השיווקית 2: מעמודי זבל לתוכן סופר רלבנטי
במהלך שני העשורים האחרונים, נוצר המון תוכן זבל. תוכן גרוע שמטרתו לגרום לעמודים באתרים להיתפש כרלבנטיים. ואז אתרים שיכלו להיות טובים וממוקדים לקהל הקוראים, הפכו להיות אתרים שמעולים למנועי חיפוש אבל לא קריאים לעין אנושית.
כבר אין משמעות לעוד תוכן באתרים אם הוא לא תוכן שעונה בצורה סופר מדויקת על שאלה מסוימת. ואם הוא לא תוכן טוב, שבנוי נכון ואנשים עוצרים לקרוא? לא תהיה לו משמעות בקרוב מאוד. וזו בעיה עצומה לאנשים שהשקיעו את מירב כספם וזמנם ביצירת תוכן לא ממוקד או ממוקד רק ב-SEO.
במילים אחרות, בעולם הצ'אט ג'יפיטי ודומיו לאנשים אין סיבה בכלל להיכנס לאתר שלנו. בגלל זה, צריך לבנות את התוכן בצורה נכונה (בסכמה הנכונה, אם תרצו). בצורה הגיונית ומעניינת. כי הצ'אט ידקלם מהאתר שלך רק הוא ייתפש כאיכותי במיוחד וניתן להצגה בצורה שיחתית.
שינוי בתפישה השיווקית 3: הערכה מחדש של ההשפעה האנושית
אין ספק שהבינה המלאכותית תחליף לא מעט תפקידים בקרוב. בעיקר ברקע המצב הכלכלי המתגלגל, שמתפקד כמאיץ בתהליך הזה. ובעיקר תפקידים של אנשים שעיקר העבודה שלהם היא טכנית. וזה, דורש מאתנו מאיתנו להעריך מחדש מה באמת הערך המהותי שיש לנו להציע.
זה המקום שבו אנחנו צריכים להתעמק. לרכוש כלים שייקח לבינה המלאכותית זמן לצמצם, כמו יכולות בין אישיות. או כלים שיאפשרו לנו להגדיר לה מה ליצור. או להתאים את התכנים שהיא מציגה לקהלים באופן מדויק יותר. ואפילו כלים שמאפשרים להגדיר בצורה מדויקת יותר מה נדרש ליצור.
אחרי הכל, הטכנולוגיה מתקדמת ואי אפשר לעצור אותה. ובכל פעם שהיה זינוק טכנולוגי, נאלצנו להתאים את עצמנו. ותפקידים חדשים נוצרו. רק שעכשיו, אלו שמעודכנים במה שקורה ויהיו עם האצבע על הדופק יוכלו להמציא תפקידים. ואז להפוך לראשונים ולמוכרים בתחום הזה.
שינוי בתפישה השיווקית 4: משמעות מוגברת לערך ייחודי
בתחילת תקופת הרשתות החברתיות, נוצרה דרך יעילה ליצור תוכן. כולם התחילו לתת טיפים וכלים פרקטיים. רק מה… מאגרי הטיפים האנושיים מתחילים לאזול. יש מעט מאוד חומר מקורי שבאמת מפתיע ולא פורסם איפה שהוא. והכל כל כך… חוזר על עצמו.
זה מכריח אותנו ללכת צעד אחד קדימה. למשל, להתחיל להתמקד במידע חדש לחלוטין. כמו עדכונים חיים על חידושים. או לחליפין, בהבעת דעות אישיות על אירועים שמתרחשים עכשיו. מיקרו עיתונאות. ואז, אין משמעות אם אחרים דיברו על אותו הדבר. מי שרוצה לשמוע את הדעה שלנו, יחפש גם אותה.
רק שבשביל זה, צריך לפתח את המותג האישי שלנו. לא כאנשי טיפים גנריים. אלא כקול הייחודי שלנו בים הקולות שצועקים "שימו לב אליי". ומי שמשכיל למתג את עצמו, יהפוך לנכס משמעותי. בין אם יקים עסק, יגויס לעבוד באחד ואפילו יהפוך לפרזנטור.
שינוי בתפישה השיווקית 5: מעבר מייעוץ לפיקוח ויצירה
אולי כמה עשורים מאוחר מדי, רק שעולם הייעוץ מאבד בהדרגה מחשיבותו. כמובן, זה קורה בזכות אנשי הטיפים. אלו שמילאו כבר את האינטרנט בעצות, שעליהם אימנו את הבינה המלאכותית. ובפועל, פשוט נתנו לצ'אט ג'יפיטי ודומיו את הכוח להפוך ליועצים ברגע. במרחק של פרומפט.
אין לי דרך יפה לומר את זה: אלו שכוחם רק ביכולת הייעוץ שלהם ואין להם מספיק ניסיון ומומחיות ייחודית, פשוט יאבדו את הרלבנטיות. והיועצים החכמים שרוצים לשמור את מקום עבודתם? אם אין לכם ניסיון, חפו עליו בידע מעשי שתרכשו עכשיו. לא מחר. מחר יהיה כבר מאוחר.
תתחילו ללמוד ליצור תוכן. או לחשוב בצורה אסטרטגית. או לפקח ולוודא שתהליכים יעבדו. כי הייעוץ כשלעצמו יהיה חסר ערך אם לא תהיה לכם את היכולת ללוות את היישום שלו. ולא יספיק כבר הידע התיאורטי. יידרש ידע פרקטי ויכולת ליצור תוצאות. לא רק מילים מלאות מוטיבציה.
כמה נקודות אחרונות למחשבה
אני יודע שבתקופה של שינוי, קל לצלול לתוך תחושת חוסר הוודאות. זה עשוי לייאש. רק שהחוכמה היא לבחון הזדמנויות חדשות. להשתדל לגלות לאן דברים יתפתחו. ובזמן שכל המתחרים משתבללים, להעז ולהיראות. כי ביום שאחרי שהמצב יתייצב, יזכרו את אלו שהתמידו והבריקו.
ותזכרו רק דבר אחד. המפסידים בדרך הם לא אלו שהלכו לאט או נפלו. המפסידים הם אלו שישבו מפוחדים בצד הדרך. מבקרים את כולם ומחכים שיהיה הזמן המתאים לפעול. או שהעבר יחזור. מפספסים הזדמנויות על ימין ועל שמאל. ובסוף, יצטרכו לרוץ לא מעט כדי לצמצם את הפער.
אל תהיו הם. תהיו חכמים. ואם לא ברור לכם איך לעשות את זה, קחו אנשי מקצוע. לא בהכרח אותנו, רק שהזמן הנכון להתאים את הארגון או העסק שלכם למצב הוא עכשיו. כדי לצבור יתרון תחרותי ליום שאחרי.